الخميس، 17 يوليو 2008

رحلة الى المريخ


كنت في الأرض انسان عادي ميفرقش معايا نهار ولا ليل

و كنت بحاول اعيش في الدنيا كده علطول من غير مواويل

من كتر الظلم اتعلمت ازاي من الكره اشيل احمال

والله ما بهزر .. دنيا تهدم من الحب جبال

و بقيت للظلم من الاسياد و بقيت في عالم من الاموات

ضمير مش عايش من غير ما يملا الارض جراح و آهات

فجأه لقيت مركبة بتطير قالتلي جايه من المريخ

خدتني غصب عني لعالم ما اعرفله تاريخ

عالم غريب اوي عليه اتمليت منه خوف

قولتلهم للدنيا رجعوني خايف اعملوا معروف

قالولي استنى شوية مالك ع الرجوع ملهوف

مش تستنى ندوقك من اللي دوقت منه الوف

ظلمت كدبت سرقت نهبت نصبت خليت للحاجه ممدوده كفوف

ليه تعمل الغلط يا ابن آدم و منتهاك عندنا معروف

قالهم تبت و ندمت رجعوني هصلح احوالي

و عمر ما حاجه غلط تاني في يوم تيجي في بالي

قالوله هنجربك يا ابن آدم و نشوف

عند قولك ولا للي كنت عليه هترجع من غير كسوف

و رجعوه و يا ريتهم ما رجعوه

كأنه كان في حلم ليه مألوف

لا أثر فيه ولا رجعه عن الظلم و الفساد

و رجع تاني يئذي في العباد

رجعوله و قالوله بقى ده كان اتفاقنا

يااااااااااااه عليك يا ابن آدم من الفتنه

الدنيا بتاخدك حتى من انك تفتكر

ان رب العباد في الكتاب ذكر

لو رجعناك للارض بعد ما الموت حضر

كنت هتقول رب ارجعوووووووووووون

و كنت هترجع بردو...... بقلب حجر

لا يا ابن آدم الحق نفسك

مفيش عوده من الآخرة تتحسبلك

عملك في الدنيا ده اللي واقفلك

بيقولك تعالى يا عليك....... يا هقف جنبك
(حفيدة الصحابة)

هناك تعليق واحد:

Noble Princess يقول...

الله .. حميلة أوي يا سمسمة .. أهم حاجة أن الواحد يتعظ ويفوق من الدنيا دي..

تقبلي مروري