الخميس، 31 يوليو 2008

في ناس دورت عليه...هي ديه قمة الايمان


الحمد لله على نعمة الاسلام

الحمد لله اننا اتولدنا مسلمين

بجد ربنا رحمنا من امتحان صعب اتحط فيه ناس كتييييييير

قصه قوية اوي روتها سيدة اعتنقت الاسلام

رجعتني لقصة سيدنا ابراهيم عليه السلام

قالت قصتي بدأت بصغري بعد موت أمي

قالت

كنت صغيره اوي و لما امي ماتت

زعلت اوي من ربنا انه أخد أمي

بس ساعتها فقت لحاجه مهمه اوي بالرغم من صغر سني

انا اه زعلت من ربنا بس عرفت ان في ربنا و انه بايده كل شئ

نقطة سلبيه جابتني لنقطة غيرت مجرى حياتي

لازم ادور على دين

و نضجت قبل سني و كنت مش بلعب في المدرسه مع البنات اللي من سني

و كنت بقعد لوحدي و بفكر

و كانوا البنات بيرغبوني في المسيحيه بس

مقدرتش اقتنع بيها ابدا

قالولي المسيح ابن الله و حاولوا يقنعوني و يرغبوني بالهدايا بس مكنتش مقتنعه

و بدأت أقرأ في الهندوسيه و البوذيه

بس محستش انها الحق و ان ده الطريق السليم

فضلت كده لحد سن 23 سنه

و انا بقرأ في كل دين و بدور على الدين الحق

و مكنتش سمعت عن الاسلام في مدينتي لانها كانت صغيره و مش منفتحه اوي

بس سافرت و بدأت ادور و رحت الهند و رحت الصين

شفت في الصين مسلمين صينيين

بالرغم من انهم مكنوش يعرفوا دينهم اوي لسه

بس حسيت ان فيهم اختلاف كبير في تعاملهم و شخصيتهم و اسلوبهم عن باقي الصينيين

كنت قاعده مره و سمعت صوت جميل بيقرأ كلام جميل

حسيته اوي و حسيت ان ده اللي كنت بدور عليه

حسيت ان الكلام ده سمعته قبل كده و حسيت انه مش غريب عليه

دلوقتي حاسه انا سمعته فين قبل كده

سمعته و انا في بطن أمي

هو ده الدين الحق و هو ده اللي كنت بدور عليه

و اعتنقت الاسلام و مكنتش اعرف حاجه لسه عن صلاة و حجاب

بس اطمئنيت ليه و اطمئنيت للكلام اللي سمعت المقرئ بيقوله

ده القرآن الكريم

و بعدها امرأه مسلمه اتعرفت عليها بدئت تعلمني الصلاة و الحجاب

و فعلا تفقهت في الدين و بدي محاضرت دلوقتي


يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه شفتوا

فضلت تدور على دينها قد ايه

احنا اتولدنا مسلمين و اتعلمنا دينا من صغرنا

بس السيده ديه دورت عليه و حسته و آمنت بيه

لا اله الا الله

ده قمة الايمان

قمة الاعتراف بوحدانية الله

أشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان سيدنا محمد عبده و رسوله

و الجنة حق

و النار حق

و الملائكة حق

و كتبه حق

و آمنت بالقضاء و القدر حلوه و مره و خيره و شره

و باليوم الآخر

هناك 7 تعليقات:

dr/tito يقول...

لااله الا الله محمد رسول الله
فعلا احنا فى نعمه كبيره اوى ان احنا اتولدنا مسلمين
واننا اتولدنا على طريق الهدايه
يارب انا نحمدك هلى نعمه الاسلام
ونعمه الهدايه
يارب نتعمل من الموقف ده
وشكرا يا اسماء على الموضوع الرائع ده

حفيدة الصحابة يقول...

جزاك الله خيرا يا تيتو

الحمد لله على نعمة الاسلام

Noble Princess يقول...

لا إله إلا الله
الحمد لله على نعمة الأسلام وكفى به نعمه

عارفة يا سمسم
أنا أوقات كنت بقول لنفسي .. يا ترى لو كنت موجوده على عهد الرسول صلى الله عليه وسلم كنت هبقي مسلمة ولا ..مش عايزة أقولها حتى ... بس بحمد ربنا والحمد لله .. على الأقل شال عننا جزئية الشك في الدين..

الحمد لله على نعمة الاسلام وكفى به نعمه

Noble Princess يقول...

نسيت

شكرا يا سمسم

دعوة الفردوس يقول...

جزاكم الله خيرا

فعلا نعمة كبيره لكنها تكليف كبير ايضا

ياترى عملنا ايه بالعمر اللي عشناه في الاسلام بمنتهى السهوله ده؟
ياترى ضحينا بايه في سبيل دين الله
وغيرنا ضحى بروحه وماله وابناءه علشان الدين ده يوصل لنا ويستمر
احنا ضحينا بايه؟
الله المستعان

جزيتي خيرا

حفيدة الصحابة يقول...

أنا أوقات كنت بقول لنفسي .. يا ترى لو كنت موجوده على عهد الرسول صلى الله عليه وسلم كنت هبقي مسلمة ولا

يااااااااه حبيبة قلبي احنا آمنا بيه و حبيناه و لم نراه..........ما بالك لو كنا رأيناه و عشنا معاه

حفيدة الصحابة يقول...

دعوة الفردوس

عندك حق احنا قليل اوي او ممكن مفيش اللي عملناه لدينا

امتى نقدر نعمل و منقولش بس

و غيرنا فعلا ضحى بعمره كله