الأحد، 20 يوليو 2008

مش لاقيه عنوان

في الاول بس مش معنى موضوعي اني كده علطول
انا انسانه عاديه جدا و بضحك و بلعب و بعبد ربنا الحمد لله
بس اكيد كل انسان لازم بيحزن في وقت
اكيد ده حال الدنيا
مش لاقيه عنوان بجد
الاول أنا مش هطول
بس أنا مبقتش عارفه نفسي
أنا فعلا تايهه ولا مالي
أبدأ احكي عن ايه ولا ايه
مثلا
اللي أعرفه اني عمري ما فكرت اني مهتمش بصحابي
بس فجأه كل حاجه في دماغي اتلخبطت
مش عارفه اراجع نفسي ولا أعيد حساباتي
أنا بحبهم و بخاف عليهم و على زعلهم
ده متأكده منه مليون في الميه
بس أنا مش عارفه تايهه ليه
أو يمكن عارفه بس مش عايزه أفاتح نفسي في الموضوع
طيب نقول مع صحابي هما عذروني و بالعكس
بيقولولي احنا مش عايزين غير اننا نتصل نطمن عليكي
و انا اتحايل على صحبتي في التليفون .هذأيني اعملي فيه اي حاجه
بس انا غلطانه بالله عليكي ما تزعلي اني طولت من غير ما أسأل
و هي تقوللي ولا يهمك انا هكلمك
و مش هي و بس
بجد اكتر اللي بيحصل معاهم كده صحاب المدرسه
مش عارفه ايه التار اللي بيني و بين التليفون
ليه مبحبش اتكلم فيه
طيب بلاش نسيب الموضوع ده
موضوع تاني
في الدراسه انا كنت بذاكر آه
بقعد تلت ساعات على الكتاب اوك
بس كنت بركز قد ايه فيهم؟؟؟؟؟؟؟
أقدر اقول اني كنت بركز بالظبط نص الوقت ان مكنش أقل
كنت بفضل بقية الوقت في عالم تاني
مش في الدنيا أصلا
الحمد لله على الصلاة بجد نعمة
الحاجه الوحيدة اللي بتخليني افوق و ارجع
طيب اعمل ايه في نفسي
بجد حاولت كتير مع نفسي و فعلا فقت و بقيت كويسه جدا
بس شوية و ارجع تاني
و ارجع اقول عارفه السبب و مش هتغير من غير ما اعالج السبب الاول
لازم اعالجه
بس ازاي
لازم ابدأ بنفسي صح؟
اكيد و ده اللي بعمله
بس بقف عند النقطة ديه و مبتعداش للي بعد كده
و بالتالي برجع زي ما كنت
و أنا مش عارفه اتغير
يا رب انت بس اللي بايدك تساعدني

أنا بحبك اوي و نفسي تبقى راضي عني

ان لم يكن بك علي غضب فلا ابالي

بس هو ثقة أكتر

و سعي و توكل

و هتتحل

صح؟

باذن الله

هناك 6 تعليقات:

Unknown يقول...

تانى يا اختى هقولك للمرة المليون دة احساس بس متخافيش هو احساس هيزول
حاولى تفكرى بس فى حاجة واحدة زى ما بتنسى وتفكيرك مشغول انك فى حاجات كنتى بتعمليها بس دلوقتى بعدتى عنها شوية
زى ما فى حاجات بردوا كويسة بتعمليها
متبصيش بس للنص الفارغ من الكوباية
زى ما بتحاسبى نفسك على كل حاجة نسيتيها احمدى ربنا على كل حاجة حلوة بتعمليها
وحاولى على قد ما تقدرى انك متنسيش
اصحابك اللى انتى مش ناسياهم بس فاكرة انك ناسياهم
مش هكتبب كل الكلام تانى بس اكيد فاكرة الكلام اللى قولتهولك فى الموضوع دة قبل كدة

اما بخصوص المذاكرة احنا دلوقتى فى اجازة السنة اللى جاية باذن الله هتعرفى ان دة احساس كان بالملل بس فى البداية زى السنة اللى فاتت مش هتحسى بكدة

حاولى تقسمى وقتك على المذاكرة كلها مش كله ورا بعضة يعنى ساعه وراحه ساعه وراحه وكدة

اكيد فهمتى كلامى وافتكرتى كلامى فى الموضوع الاول

حفيدة الصحابة يقول...

اكيد فاكرة يا اخوية اللي قلتوهولي
جزاك الله خيرا
انت صح طبعا

فكرتني بقصة الرجل اللي كان عنده اربع اولاد
و لما مات واحد قال الحمد لله اللي ابقالي تلاته
و قطع طرف ليه قال الحمد لله اللي ابقالي تلاته

الحمد لله
عندك حق


بس تعرف
احساس انك تسرح عن اللي حواليك لما حاجه تضايقك.. حتى و انت معاهم بيكلموك تحس انك مش معاهم..ده لوحده يضايق انك للدرجادي مش معاهم و مقصر في حقهم
و في حق نفسك لانك بتقصر في واجبات كتير عليك

ده اكيد مش دايما بيحصل
و اكيد من وقت للتاني بحتاج حد يفكرني بالصح

تعرف اني كنت عايزة اعاقب نفسي انهارده باني مدخلش ع النت خالص
و لو كنت فضلت كده كنت ممكن اعاقب نفسي يوم كمان

بس عندك حق كفاية افتكر نعمة ربنا عليه

جزاك الله خيرا يا اخويه

Noble Princess يقول...

يا سمسم والله قلقتيني عليكي ..
أنا هقولك تاني ..
والله العظيم يا سمسم أنا مشوفتش حد في طيبتك في يوم ..
وكل اللي في الموضوع شيطان بس .. عارف إنك قريبة من ربنا وعايز يبعدك عنه.. بالله عليكي يا سمسم تهدي .. أنتي إنسانة جميلة أوي من جوا .. قلبك جوا أبيــــــــــــــــض أوي .. وكل الموضوع إنك متلخبطة بس بسبب الأجازة .. ولكلها أيام وإن شاء الله هتبقي كويسة ..وإحنا كلنا معاكي ومحدش فينا هيسيبك يا سمسم ..
إحنا كلنا بنحبك يا سمسم ..

walaa rizk يقول...

بصى ياسمسمه ياحبيتى

حالتك ديه

مش عارفه انا كمان أوصفهالك

بس بجد صدقينى اقعدى أقعده واحده مع نفسك

تصارحى معها بجد

شوفى آيه اللى عايزه تغيريه وأبداى

وشوفى كل حاجه فى حياتك

قربى أكتر من ربنا وما أحوجنا اليه
وصدقينى

لو قعدتى عملت ريفريش لنفسك هترجعى تمام

لأنى انا كمان فى هذه المرحله دلوقتى

ويارب ميحصلش ايرور فى الريفريش معايا

انى احبك فى الله

no friends يقول...

بصى يااسماء والله الحالة دى عندى انا كمان
بس دى حاجة مضايقاكى طول الوقت لكن برتاح كده بحس انى مرتاحة اكتر وانا بعيده عن الناس حتى لو البعد ده بالتفكير بس ومش شايفة ان ده تقصير فى حق اللى قدامى قد ماهو حق لنفسى انى اركز مع نفسى

حفيدة الصحابة يقول...

بجد اسفه اني برد متاخر

بس بجد كلامكو مش هنساه جزيتم الجنه جميعا احبتي في الله